Op 15 december 2024 neemt Qbuzz het openbaar vervoer in concessie Zuid-Holland Noord (ZHN) over. Vanaf dan reizen en werken onze reizigers en chauffeurs in comfortabele elektrische bussen van onze productformules streekBuzz en stadsBuzz. Deze 140 bussen worden geproduceerd door IVECO. Onze productformules R-net en snelBuzz rijden snel en vaak. De eerste 50 R-net bussen zijn besteld bij Yutong en stromen voor 1 juli 2025 in.
Werkplek op maat
De nieuwe voertuigen hebben een draaibare en automatisch instelbare chauffeursstoel met twee armleuningen en driepuntsgordel. Ook is de stoel voorzien van een klima-pakket voor koeling en verwarming. Camera's met groothoeklenzen vervangen de buitenspiegels. Hiermee hebben chauffeurs ook 's-nachts uitstekend zicht en zijn dode hoeken goed zichtbaar. Met het rijhulpsysteem (ADAS) wordt de chauffeur zo nodig ondersteund met akoestische en visuele signalen.
Comfort in de cabine
Chauffeurs hebben controle over de temperatuur en luchtstroom in hun cabine, onafhankelijk van de rest van de bus. Dat geeft comfort in zomer én winter. Voor optimaal en schoon zicht in alle weersomstandigheden hebben de bussen een gelaagde en licht getinte voorruit met verwarming en een elektrisch instelbaar ondoorzichtig, breed rolgordijn (schaarmodel). Het bestuurdersraam heeft een handmatig instelbaar en lichtdoorlaatbaar rolgordijn. De binnenverlichting wordt geschakeld in 4 zones om reflectie in de voorruit tegen te gaan. Voor geborgenheid is de wand achter de chauffeur dichtgefolied.
De grote batterij in de nieuwe elektrische bussen levert voldoende energie voor een betrouwbare dienstuitvoering én het klimaatbeheersingssysteem. In koude periodes wordt het materieel automatisch voorverwarmd voorafgaand aan de eerste rit. Alle nieuwe bussen hebben elektrische bijverwarming.
Reistijd=werktijd
Voor onze reizigers wordt onderweg werken nog makkelijker in R-net. Yutong’s 15 meter lange voertuigen hebben zeer luxe stoelen met individueel in- en uit te schakelen stoelverwarming. Dankzij een slimme indeling van het voertuig is er een breed gangpad en stoelen met extra beenruimte. De laptop kan volledig worden opengeklapt op de grote, klaptafels met handige bekerhouder. De hoofdsteunen hebben mobiele telefoonhouders mét inductie laders. Ook zijn er USB-aansluitingen. Met de ruime wifi-bandbreedte kunnen reiziger onderweg werken, studeren, ontspannen, films kijken of muziek luisteren.
Welkom!
Alle voertuigen zijn voorzien van een gelijkvloerse in- en/of uitstap én van tenminste vier (mindervalide) plaatsen die zonder opstap bereikbaar zijn. De elektrisch uitschuifbare rolstoelplank biedt gemak aan rolstoelgebruiker en chauffeur. Er is een directe spraakverbinding met de chauffeur vanaf de rolstoelplek.
Voor slechtziende reizigers zijn er gele kleurcontrasten op stopknoppen en opstapjes. Voor blinde reizigers is er braille op stopknoppen. Doordat de bussen technisch zijn voorzien van een ringleiding, zijn de omgeroepen reisinformatie en haltes in de bus beter hoorbaar. Ook is er reisinformatie buiten de bus te horen. De bus heeft een geluidssysteem (AVAS), zodat een reiziger een langzaam rijdende elektrische bus hoort aankomen.
Onderweg naar ZHN
Bij de start van de concessie rijden de nieuwe bussen van IVECO. Ook worden bestaande dieselbussen ingezet. Die worden vervangen door instroom van de Yutong bussen. Zodra deze bussen blijken te voldoen aan de verwachtingen, worden de resterende bussen voor snelBuzz bij Yutong besteld. Met deze oplossing garanderen we een goede start van de concessie met een betrouwbare dienstregeling voor onze reizigers en chauffeurs.