1-8-2025
Medewerkers Qbuzz leveren mooie resultaten in Zuid-Holland Noord
De resultaten liegen er niet om: meer reismogelijkheden, hogere klantwaardering en een stevige afname van het aantal rituitvallen. Qbuzz spreekt van een "kwalitatieve inhaalslag" en "mooie prestaties van het hele team."
De afgelopen maanden hebben in de regio Katwijk – Noordwijk – Lisse - Leiden – Alphen aan den Rijn – Gouda – Krimpen grote verbeteringen plaatsgevonden in het openbaar vervoer. De resultaten liegen er niet om: meer reismogelijkheden, hogere klantwaardering en een stevige afname van het aantal rituitvallen. Qbuzz spreekt van een "kwalitatieve inhaalslag" en "mooie prestaties van het hele team."
Rituitval enorm gedaald
Sinds de start van de nieuwe concessie zijn flinke stappen gezet. In april lag het rituitvalpercentage nog op 3%. In de maanden erna is dit gedaald naar 0,8% en inmiddels is het 0,65%, met zelfs sommige dagen onder 0,2%. Na een uitdagende start is er nu stabiliteit. Jan Vink, operationeel directeur Qbuzz ZHN: “Onze medewerkers verdienen grote waardering voor hun inzet. Niet alleen voor het terugbrengen van rituitval. Maar bovenal voor het flink vergroten van de dienstregeling. Dus reizigers hebben veel meer reismogelijkheden. Dat zijn mooie prestaties van het hele team.”
Nieuw materieel werpt vruchten af
De instroom van nieuwe Iveco-bussen heeft de kwaliteit en betrouwbaarheid van de dienstverlening versterkt. Daarnaast tonen eerste resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek door onafhankelijk onderzoeksbureau Newcom aan dat reizigers de Yutong-bussen hoog waarderen op comfort, luxe en algehele reisbeleving.
Sterke prestatie bij grote evenementen
De medewerkers van Qbuzz bewezen ook hun kracht tijdens grote, impactvolle evenementen zoals de Keukenhof, het Bloemencorso en de NAVO-top.
- Bij Keukenhof werd 1 op de 5 bezoekers door Qbuzz gebracht, met een reizigerstevredenheidrapportcijfer van 8,2 volgens onderzoek van Keukenhof zelf.
- Tijdens de NAVO-top – met ingrijpende impact op het vervoersgebied – bleef Qbuzz rijden. Dat was zeker niet vanzelfsprekend. Dankzij de flexibiliteit en inzet van het team is er een mooie dienstverlening naar reizigers gerealiseerd.
Blik op de toekomst
Door slimme planning en flexibiliteit van medewerkers is de combinatie gemaakt van een nieuwe dienstregeling, een overgenomen verlofregeling en de verplichte nascholing (Code 95). Met als resultaat een verbeterde inzetbaarheid van medewerkers. Deze kwalitatieve inhaalslag legt een stevig fundament voor de dienstregeling na de zomervakantie. Met een goed voorbereide personeelsplanning kijkt Qbuzz met vertrouwen vooruit. Jan Vink: “We hebben laten zien dat we met inzet, samenwerking en kwaliteit het verschil maken voor onze reizigers. Daar gaan we mee door.”