Vannacht heeft Qbuzz het openbaar busvervoer in Zuid-Holland Noord (ZHN) overgenomen. Een enorme operatie met een uitdagende start door leveringsproblemen van een van de busleveranciers. Met nieuwe vestigingen, nieuwe roosters, andere bussen én een nieuwe dienstregeling is het voor reizigers en collega’s een nieuwe situatie. Opstarten is voor iedereen dan ook even wennen aan verandering.
Jan Vink, operationeel directeur ZHN: “Zo’n concessieovergang is voor niemand de spreekwoordelijke ‘gesneden koek’. Er moet ontzettend veel geregeld worden om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer soepel loopt. Alle schakels moeten goed in elkaar grijpen. Vandaag is de eerste dag en dan is het logisch dat je niet direct een geoliede machine moet verwachten. Nieuwe verbindingen, nieuwe tijden, andere bussen en daardoor zijn er bussen die met een vertraging rijden. Er zijn vandaag bijna geen ritten uitgevallen. Daar zijn we blij mee. Op alle zeven vestigingen heb ik onze nieuwe collega’s hard zien samenwerken met de collega’s die al langer voor Qbuzz werken. Als nieuw team brengen we onze reizigers op bestemming. Dat gaat gepaard met uitdagingen, maar bovenal ben ik ontzettend trots om te zien dat we die samen aan gaan.”
Er zijn voldoende buschauffeurs om de dienstregeling te rijden. Zoals eerder aangegeven is Qbuzz kort voor de start geconfronteerd met leveringsproblemen van een van de busleveranciers. Dat is een flinke uitdaging. Er zijn vervangende bussen geregeld om reizigers op bestemming te brengen. Vandaag wordt er hard gewerkt aan om alle vervangende bussen op de juiste plaats te krijgen voor de start van morgen. Er is nog genoeg te doen. De komende dagen staan er veel mensen stand-by om van uitdagingen oplossingen te maken. Op zondag zijn er veel minder reizigers dan op een normale werkdag. De komende dagen wordt er hard gewerkt om alle ritten uit te voeren. In de kerstvakantie zijn er minder bussen nodig. Bovendien er in de komende weken meer bussen bij.
Wat betekent dit voor onze reizigers?
- Niet alle R-net-, snelBuzz- en streekBuzz-bussen rijden op hun eigen lijnen.
- Sommige bussen missen faciliteiten, zoals actuele reisinformatie of werkende in- en uitcheckapparatuur.
- Het ontbreken van reisinformatieschermen in de bus maakt het lastiger om tijdens de reis te zien waar de bus naartoe gaat of waar je bent. Onze chauffeurs helpen reizigers graag.
- Een aantal lijnen worden tijdelijk gereden door touringcars in plaats van de gebruikelijke bussen.
- Reizigers herkennen mogelijk niet direct de juiste bus.
- Lijnnummers zijn zichtbaar met papier op de touringcars.
- Touringcars kunnen minder toegankelijk zijn, bijvoorbeeld voor reizigers met een kinderwagen, zware bagage of rolstoel. Rolstoelreizigers kunnen bellen met 0900-0107 voor toegankelijk vervoer.
- Krimpen en Gouda: een deel van de lijnen wordt gereden door bussen en chauffeurs van Pouw vervoer;
- Duin- en Bollenstreek, Noordwijk-Leiden-Schiphol: verschillende lijnen worden uitgevoerd met touringcarbussen.
Check kort voor vertrek de 9292 reisplanner
We raden reizigers aan om extra goed op te letten bij het instappen of je de juiste bus hebt en altijd kort voor vertrek de 9292 reisplanner te checken.
We werken hard om de reiservaring zo snel mogelijk volledig naar wens te maken. Onze collega's staan klaar om reizigers te helpen met vragen.
Eerste week gratis reizen
We bedanken onze reizigers voor hun geduld en begrip. Reizigers zijn van harte welkom in onze nieuwe en tijdelijke bussen en touringcars. Van 15 december tot en met 22 december 2024 reist iedereen in Zuid-Holland Noord met Qbuzz gratis naar bestemming. In- en uitchecken is dan niet nodig.
NB: Op lijn 295 rijden ook bussen van andere vervoerder Syntus Utrecht. Vanzelfsprekend is in de bussen van Syntus Utrecht in- en uitchecken noodzakelijk.