Qbuzz maakt openbaar vervoer nog toegankelijker in de regio Zuid-Holland Noord. Bij een aantal bushaltes met meerdere overstapmogelijkheden wordt gebruikgemaakt van een zogenoemde buitenlijnomroep: bij aankomst van de bus wordt via luidsprekers aan de buitenzijde van de bus het lijnnummer en de eindbestemming omgeroepen. Dit helpt reizigers met een visuele beperking om zelfstandig en met vertrouwen gebruik te maken van de juiste bus.
Van behoefte naar oplossing: stem van reiziger telt
De hoorbare lijninformatie is mede tot stand gekomen dankzij de inzet van Peter Waalboer, belangenbehartiger van de Oogvereniging. Hij bracht al tijdens de concessievoorbereidingen namens het Regionaal Consumentenoverleg Openbaar Vervoer (ROCOV) het belang van dit systeem onder de aandacht.
“Voor mensen die blind of slechtziend zijn, is het vaak niet mogelijk om zonder hulp te bepalen welke bus er aankomt. Een hoorbare omroep geeft ons zelfstandigheid, rust en waardigheid. Dat Qbuzz dit heeft opgepakt en uitgevoerd, betekent ontzettend veel voor mij en voor onze achterban,” aldus Waalboer.
“Bij Qbuzz vinden we het belangrijk dat het openbaar vervoer toegankelijk is voor iedereen. Iedere reiziger moet zelfstandig en prettig kunnen reizen,” zegt Rich Singh, directeur Marketing en Reizen bij Qbuzz. “Daarom hebben we gekeken hoe we bestaande technologie kunnen inzetten om het openbaar vervoer toegankelijker te maken voor mensen met een visuele beperking. De positieve reacties bevestigen dat dit echt het verschil maakt.”
De eerste reacties zijn enthousiast. Reizigers voelen zich beter geïnformeerd en minder afhankelijk van hulp van anderen. Ook in de regio Groningen-Drenthe wordt de buitenlijnomroep op een aantal buslijnen toegepast. Qbuzz onderzoekt momenteel of uitbreiding naar meer bushaltes mogelijk is.